Najlacnejsisport.sk Najlacnejsisport.sk 041 421 5450
Poradňa Všetko o nákupe O nás Kontakty
/
Tipy na darčeky
Bojové športy
Bojové športy
Boxovacie vrece 30 kg 104.60 € 84.10 € Detail produktu
Akcie

Ako vybrať pulzmeter - váš skvelý pomocník k efektívnemu tréningu a zdravému životnému štýlu

Úvod

Pulzmeter je prístroj určený na meranie tepovej frekvencie. Okrem tohto názvu prístroja sa môžete stretnúť aj s označením športtester. Prístroj je výborným pomocníkom pre tréning akéhokoľvek športu, pretože pomocou neho môžete sledovať adekvátnu mieru záťaže svojho tréningu, čím môžete pri cvičení dosiahnuť maximálnu účinnosť. Pulzmeter zvyčajne býva v prevedení náramkových hodiniek, ktoré ako koncový prijímač pracujú s takzvaným hrudným pásom. Okrem toho majú pulzmetre aj ďalšie časové a iné funkcie, ktoré sú dopočítavané počítačom. Jedná sa napríklad o počítanie spálených kalórií a podobne.

K čomu je pulzmeter dobrý?

Pulzmeter je vhodný pre akúkoľvek športovú aktivitu. Meranie tepovej frekvencie vám umožní optimálne nastaviť vlastný tréning tak, aby ste dosiahli maximálny výsledok. Pulzmetre sa vyrábajú ako špeciálne určené na rôzne športové odvetvia, existujú tak pulzmetre vhodné na beh, cyklistiku, fitness a podobne. Od toho sa odvíjajú potrebné parametre. Napríklad pulzmetre k jazde na bicykli alebo na hromadné cvičenie musia byť vybavené digitálnym prenosom signálu medzi hrudným pásom a hodinkami, aby nedochádzalo k miešaniu dát medzi rôznymi pulzmetrami. Naopak, ak ho budete využívať iba k sólovému behaniu, jazde na bicykli a podobne, postačí vám jednoduchý pulzmeter s analógovým prenosom.

Aké spôsoby merania tepovej frekvencie rozoznávame?

Tepovú frekvenciu či vlastný pulz, ktorý je daný činnosťou srdca, možno merať niekoľkými spôsobmi. U športu je v prípade osobných pulzmetrov najviac používaná varianta meranie s pomocou takzvaného hrudného pásu. Hrudný pás sa nasadí na holé telo v oblasti hrudníka (pod prsiami) a musí tu byť umiestnený po celú dobu merania. Pulzmeter tak môže cez hrudnú stenu snímať priamo vaše srdcové ozvy. Hrudný pás je vlastne elektróda snímajúca srdcovú činnosť, namerané hodnoty potom vysiela ako vysielač do prijímača s počítačom, ktorým sú pulsmetrové hodinky či iné počítacie stroje. Princíp merania je rovnaký ako pri meraní EKG v medicíne, elektróda sníma elektrické potenciály vznikajúce fyziologicky pri činnosti srdca. Meranie tepovej frekvencie je tak veľmi presné. Moderné hrudné pásy bývajú vyhotovené tak, že sú na tento účel dobre tvarované a ich nosenie je čo možno najviac pohodlné. Ak si športovec zvykne, počas cvičenia ani nespozná, že ho má nasadený.

Druhým spôsobom merania je priloženie prsta alebo dlane na špeciálnu dotykovú plochu. S týmto spôsobom merania sa môžeme stretnúť napríklad u niektorých fitness strojov. Takýto spôsob merania tepovej frekvencie je menej presný a jeho nevýhodou je tiež to, že nezachováva kontinuitu meraní.

K čomu je maximálna tepová frekvencia a ako si ju môžeme sami vypočítať

Ak budete trénovať s pulzmetrom, budete potrebovať zmerať ideálnu tepovú frekvenciu, ktorú by ste pre dosiahnutie optimálnych výsledkov pri cvičení nemali prekračovať. Túto hodnotu potom do pulzmetru nastavíte. Princípom je, že za vás pulzmeter stráži to, či ste stále v pásme aeróbneho cvičenia. Aeróbne cvičenie je dlhodobé cvičenie (aspoň 15 - 20 minút), ktoré je vykonávané so stálou, nie príliš vysokou intenzitou.

Aeróbne cvičenie

Aeróbne cvičenie je základnou zbraňou v boji proti civilizačným a chronickým ochorením. Moderná doba je okrem svojich výdobytkov sprevádzaná tiež nadmerným stresom, sedavým spôsobom života v práci a moderných dopravných prostriedkoch a inými aspektmi moderného nezdravého štýlu života. Ľuďom chýba dostatočný pohyb, ktorý ich sprevádzal od samých počiatkov ľudského rodu. To sa premieta do zvýšenej frekvencie výskytu chronických ochorení, najmä srdcového, cievneho a dýchacieho systému a výskytu rakoviny. Aeróbnym cvičením sa dostávate do stavu, kedy vaše telo spaľuje efektívne telesné tuky, dochádza k optimálnej záťaži organizmu a posilnenie činnosti srdca, cievneho a dýchacieho systému. Pravidelné cvičenie má za následok znižovanie kľudového pulzu, predchádzate tým tiež nebezpečenstvo vzniku vysokého tlaku, dýchacích ochorení a tak ďalej. Okrem toho pri ňom, vplyvom uvoľňovanie endorfínov a iných hormónov dobrej nálady a celkovú stimuláciu centrálnej nervovej sústavy, dochádza k eliminácii nadmerného stresu a stimuláciu mozgových funkcií. Pravidelný športovec sa cíti lepšie ako fyzicky, tak celkovo po psychickej stránke.

Výpočet maximálnej tepovej frekvencie

Moderné pulzmetry zvyčajne ponúkajú funkciu, ktorá vám maximálnu tepovú frekvenciu dokáže vypočítať zo zadaných parametrov ako je vek, pohlavie a hmotnosť či výška. Túto hodnotu si však môžete tiež približne vypočítať sami.

Pre začínajúcich športovcov sa odporúča odpočítať od čísla 220 (u mužov), alebo od čísla 226 (u žien) vlastný vek v rokoch. Ak ste už aktívnejší, skúsenejší športovec, odpočítajú od čísla 205.

Je potrebné si uvedomiť, že vypočítané hodnoty sú približné, vychádzajú zo štandardov pre daný vek. Ak chcete získať presnú hodnotu zvyčajne k profesionálnejšiemu využitiu, môžete si maximálnu tepovú frekvenciu nechať určiť u špecializovaného lekára, ktorý vám na tento účel vykoná takzvaný záťažový test.

Druhy pulzmetrov podľa funkcií a využitia

V tejto časti vám poradíme, aký pulzmeter by ste mali hľadať vzhľadom k využitiu a spôsobu vášho tréningu.

Chudnutie

Ak športujete najmä s cieľom redukovať váhu a vyrysovať telo, mali by ste si zaobstarať pulzmeter s funkciou umožňujúci dopočítania množstvo spálených kalórií. To dnes zabezpečujú v podstate všetky modely pulzmetrov, takže si vystačíte aj lacnejším, jednoduchým prístrojom.

Behanie

V prípade, že potrebujete pulzmeter k behaniu a nepotrebujete žiadne ďalšie funkcie, bude vám stačiť obstaranie pulzmetru so základnými funkciami, ktorý má možnosť nastavenia takzvaných zón. Funkciu zón totiž využijete pre intervalový tréning. Opäť si vystačíte s obyčajnejším pulzmetrom, ktorý bude zaujímavý svojou nízkou cenou. Ak však pri behaní chcete merať tiež ubehnutú vzdialenosť, kúpte si pulzmeter s integrovaným krokomerom, GPS senzorom alebo footpady.

Cyklistika

Mienite si kúpiť pulzmeter k jazde na bicykli, je vhodné kúpiť si prístroj, ktorý je na to priamo určený. Tento druh pulzmetru zlučuje funkciu pulzmetru a computeru na bicykel do jedného prístroja. Ak však jazdíte na bicykli, ale chcete svoj pulzmeter používať univerzálnejšie, na viac športových aktivít, riaďte sa ostatnými poznatkami v tejto časti článku.

Univerzálne použitie

Optimálny druh pulzmetru na prevádzkovanie viacerých druhov športov by mal obsahovať GPS senzor, s ktorým budete môcť merať ubehnutú či prejdenú vzdialenosť. Výhodné je, že tak nebudete musieť trénovať s viacerými rôznymi špecializovanými prístrojmi, ktoré ponúkajú tieto funkcie zvlášť.

Turistika

Pokiaľ zháňate pulzmeter pre turistické využitie (horolezci, turisti a podobne), budete k tomu najviac zrejme potrebovať funkciu výškomeru a kompasu. Tieto funkcie niektoré pulzmetry ponúkajú, nutnosťou však zvyčajne býva ich kalibrácia. V tomto prípade sa opäť oplatí zaobstarať pulzmeter s GPS senzorom, ktorý meranie týchto hodnôt ponúka tiež.

Prečítajte si tiež ďalší článok zaoberajúci sa pulzmetrami a ich výberom.

Pulzmeter - tréningové zóny, alebo ako trénovať a starostlivosť o hrudný pás

Alebo rovno prejdite do kategórie Pulzmetre na našom e-shope.