Najlacnejsisport.sk Najlacnejsisport.sk 041 421 5450
Poradňa Všetko o nákupe O nás Kontakty
/
Tipy na darčeky
Bojové športy
Bojové športy
Boxovacie vrece 30 kg 104.60 € 84.10 € Detail produktu
Akcie

Ako vybrať vhodný eliptický trenažér

V tomto článku sa zameriame na ďalší posilňovací prístroj, ktorý sa nazýva eliptický trenažér. Pre názov tohto posilňovacieho stroja sa používajú ďalšie synonymá ako crossový trenažér, eliptical (elliptical alebo eliptikal) a tiež orbitrack.

Názov eliptický trenažér vznikol podľa toho, že pri cvičení na eliptickom trenažéri opisujú naše nohy eliptickú dráhu.

Jedná sa o moderné a v dnešnej dobe veľmi populárne fitnes stroje. Je to jeden z najnovších posilňovacích strojov, často nahrádza klasický rotoped, prípadne tiež bežecký pás. Rozdiel však je v tom, že tento trenažér je šetrnejší k naším kĺbom.

Obrovskou výhodou cvičenia na elipticaloch je fakt, že oproti cvičeniam na rotopédoch a iných fitness strojoch navyše precvičujeme aj horné partie nášho tela. To sa deje úchopom za madla, ktoré sa pohybujú dopredu a dozadu. Obvyklou funkciou eliptických trenažérov je možnosť reverzného pohybu, čo nám opäť umožňuje komplexné precvičenie mnohých svalových partií.

Čo sa v tomto článku dozviete:

Čo je to eliptický trenažér?

Prečo by sme mali používať eliptický trenažér?

Pre koho je eliptical určený?

Ako vybrať eliptický trenažér?

Ako na eliptickom trenažéri cvičiť?


Čo je to eliptický trenažér?

Eliptický trenažér je vysoko účinný posilňovací alebo fitness stroj, na ktorom naše končatiny pri cvičení opisujú elipsovitú krivku. Tento systém zaisťuje vynikajúce pretiahnutie celého tela, pretože na rozdiel od cvičenia na iných fitness strojoch pri cvičení na eliptickom trenažéri zapájame väčšie množstvo svalových partií, a to nielen na dolnej, ale aj na hornej časti tela. Elipsovitý pohyb končatín pri cvičení je plynulý a nezaťažuje tak kĺby.

Prečo by sme mali používať eliptický trenažér?

ElipticalyEliptický trenažér či orbitrack patrí k v dnešnej dobe už rozsiahle skupine aeróbnych fitness strojov. Aeróbne cvičenie má blahodárny vplyv na srdce a cievny systém a pomáha bojovať s prílišným stresom a zaisťuje zvýšenie a udržanie dobrej fyzickej kondície.

Pravidelný tréning na eliptickom trenažéri pomáhať predchádzať vzniku vysokého tlaku alebo ho redukovať pri už vzniknutom ochorení. Ďalej má pozitívny vplyv na veľkosť tepovej frekvencie, dýchacie funkcie a srdca všeobecne.

Eliptický trenažér zaisťuje spaľovanie tukov v tele, je vhodný pre chudnutie a zaisťuje tak navyše psychickú pohodu.

Eliptical umožňuje zaťažiť komplexne veľké množstvo svalov tela a minimálne zaťažuje kĺby.

Cvičenie na elipticali spája pohyby pri behu, jazde na bicykli a výstupe do schodov. Zaťažíme pri ňom horné partie tela, čo zaisťuje veľkú komplexnosť celého cvičenia.

Obstaraním elipticalu ušetríme náklady za fitcentrum či posilňovňu a tiež čas pri ich navštevovanie. Cvičenie realizujete doma v pohodlí za ľubovoľných podmienok, napríklad sledovanie televízie.

Pro koho je eliptical určený?

Eliptical je vhodný pre všetky vekové kategórie. Keďže nezaťažuje kĺbový aparát, môžu ho využiť aj starší ľudia pre zlepšenie kondície alebo rehabilitáciu pri rôznych ochoreniach. Mladí, zdraví ľudia ho využijú na zlepšenie kondície alebo k chudnutiu. Prístroj je obľúbený najmä u žien, pretože zaťažuje zadok, a preto je vhodný pre spevnenie a vytvarovanie pozadia, plus zaťažuje aj hornej časti tela, takže ženám pritom výborne pomáha s chudnutím.

Ako vybrať správny eliptický trenažér - parametre výberu:

Aj tu opäť platí všeobecné zásady pri výbere fitness stroje. Je nutné zvážiť, akým spôsobom chceme eliptical využívať, teda kto a ako na ňom bude trénovať. Iné preferencie bude mať rekreačný športovec pri domácom cvičení, iné profesionál alebo aktívny športovec. Pri výbere počítame so svojimi základnými rozmerovými a hmotnostnými parametrami, teda váhou a výškou, a ďalej je nutné zvážiť požadovaný tvar krokov - vyhovujúci dĺžka kroku môže byť vyššia alebo nižšia.

ElipticalyJe potrebné rozlíšiť brzdný systém eliptického trenažéra.

U súčasne dostupných eliptických trenažérov je možné rozlíšiť tri systémy brzdného systému:

Eliptický trenažér s páskovou brzdou

Najlacnejšie varianty majú brzdu páskovú. Výhoda systému je v nízkej cene, ale je tiež nutné počítať s istými nevýhodami pri nadobudnutí tejto varianty, a tými sú hlučnosť, cukavý chod a pomerne rýchle opotrebovanie.

Eliptický trenažér s magnetickým systémom

Druhý typ brzdného systému je magnetický systém, ktorý je asi najčastejšia variantom u eliptických trenažérov. Tu odpor pri šliapaní vytvára permanentný magnet, ktorý sa približuje alebo odďaľuje od zotrvačníka a mení tak intenzitu brzdného účinku. Jeho výhodou je tichý chod a dlhá životnosť.

Eliptický trenažér s elektromagnetickým brzdným systémom

Najdrahšie eliptické trenažéry majú brzdný systém vyriešený elektromagneticky, kedy je brzdný prvok tvorený cievkou, ktorej veľkosť napätia a prúdu, a teda veľkosť indukovaného magnetického poľa, riadi počítač. Elektromagnet tak brzdí v rôznej intenzite zotrvačník. Tento brzdný systém umožní u daného eliptického trenažéra pracovať pri veľmi vysokej záťaži. Výhodou je tiež veľmi presné meranie pomyselnej prejdenej vzdialenosti, prípadne ďalších parametrov, a v neposlednom rade aj dlhá životnosť.

Tvar a dĺžka kroku na eliptikali

Tvar a dĺžka kroku sú základným parametre trenažéru, na ktoré sa zameriavame pri výbere. Správna voľba tvaru a diaľky kroku zaisťuje správne prispôsobenie parametrov eliptického trenažéra parametrom nášho tela. Najbežnejší typ tvaru kroku je krok kratší a vyšší elipsovitý, pri ktorom sa nohy dvíhajú vyššie. Odporúčame voliť eliptický trenažér s dĺžkou kroku okolo najmenej 40 cm, pretože aj osoby menšieho vzrastu (okolo 160 cm) robia pri reálnej chôdzi krok o veľkosti 50 cm. Lacnejšie eliptikaly môžu mať dĺžku kroku iba 20-30 cm a to je pre užívateľa už menej komfortné, horšie sa im potom šliape. Pre vyššie osoby je vyššia dĺžka kroku v podstate nevyhnutná.

Ovládanie záťaže na eliptikali

ElipticalyU eliptických trenažérov sú dostupné dve varianty ovládanie záťaže. Pohodlnejšie a modernejšie je elektronický systém, ktorý nám umožní manuálny režim, teda nastavenie pomocou digitálneho displeja. Elektronický systém navyše umožňuje automatický režim, kedy sa záťaž mení automaticky v priebehu šliapania, a to podľa výberu danej trati, ktorej priebeh vidíme na displeji. Automatické systémy ponúkajú aj programy, ktoré sú určené pre spaľovanie tuku, podľa toho je tiež automaticky upravovaná záťaž. Ďalšou funkciou automatických systémov je úprava intenzity záťaže podľa našich parametrov, napr. tepovej frekvencie. Tu je dobré zaobstarať prístroj s možnosťou pripojenia hrudného pásu, pretože klasické dotykové snímače sú pomerne nepresné a slúžia pri indikatívnych meraniach.

Pri lacnejších eliptických trenažérov je ovládanie záťaže vykonané iba s pomocou manuálneho otočného zariadenia so stupnicou.

Nosnosť a veľkosť rámu eliptikalu

Tieto parametre súvisia s robustnosťou konštrukcie rámu a sú dôležité opäť na prispôsobenie parametrom nášho tela. Pre osoby s vyššou hmotnosťou je nutné voliť masívnejšie konštrukcie elipticalu, ktoré budú odolávať nielen vyššiemu silovému pôsobeniu na rám vo vertikálnom smere, ale aj intenzívnejšie sily v ťahu pôsobiace na rukoväte, za ktoré daná osoba ťahá. Všeobecne nosnosť a veľkosť rámu môžeme určiť podľa celkovej hmotnosti prístroja, muži a osoby s vyššou váhou budú preto voliť prístroja o vyššiu celkovej hmotnosti. Osoby vážiace okolo 100 kg, by mali zaobstarať prístroj s hmotnosťou minimálne 70 kg a viac. Väčší rám je potrebné kúpiť aj pre osoby vysoké.

Osoby menšieho vzrastu by mali zhotovovať prístroje s menšou vzdialenosťou šlapiek, čo je dôležité z hľadiska záťaže bedier.

Šliapací stred eliptických trenažérov

Šliapací stred eliptických trenažérov je opäť k dispozícii v dvoch variantoch. Kvalitnejšie prístroje majú šliapací stred ložiskový, ktorý je výhodný najmä z hľadiska životnosti. Druhý typ stredu je miskový a tento sa pomerne ľahko opotrebováva, čo poznáme podľa ohnuté tyče, na ktoré sú prišrobovane pedále, a ktoré prechádzajú stredom elipticalu. Výhodou je samozrejme nízka obstarávacia cena.

Prepravné kolieska a stabilizačné prvky na eliptikali

Výhodné z hľadiska komfortu pri používaní je zaobstarať variantu eliptického trenažéra s prepravnými kolieskami a stabilizačnými nastavovacími nožičkami. Dnes už túto funkciu ponúka väčšina modelov. Kolieska nám umožnia ľahkú prepravu stroja po jeho naklopenie. S prístrojom sa tam pohodlne manipuluje po miestnostiach, čo je veľmi výhodné, pretože celý prístroj je dosť ťažký a bez koliesok je manipulácia najmä pre ženy problémom. Nastavovacie nôžky nám umožňujú vyrovnať nerovnosti v miestnosti.

ElipticalyEliptikal umožňuje meranie tepovej frekvencie

Ako bolo uvedené vyššie, meranie tepovej frekvencie môže byť najmä u variant s dotykovými alebo ušnému čidlami skôr orientačné. Ak eliptical bude používať osoba, ktorá potrebuje presne monitorovať svoju záťaž, prípadne spaľovanie tuku, mala by požadovať možnosť pripojenia hrudného pásu, čo neponúkajú všetky modely. Bežným užívateľom bude stačiť aj varianta lacnejšie s dotykovým či ušným snímačom.

Funkcie pripojenia k PC eliptických trenažérov

Najdrahšie špičkové varianty prístrojov umožňujú pripojenie eliptického trenažéru k počítaču. To nám umožní nahranie rôznych ďalších programov tréningu, ukladanie, archiváciu a štatistické analýzy prebehnutých cvičenia alebo zobrazenie jazdy reálnou krajinou na monitore. Ďalej je možné zobraziť grafy parametrov pri tréningu, napr. tepovej frekvencie, rýchlosti. To všetko môže maximálne priblížiť tréning na eliptickom trenažéri reálnym podmienkam a zvýšiť atraktivitu cvičenia.

Záruka a servis eliptických trenažérov

Ako u každého kupovaného produktu je nutné sledovať dĺžku záruky, možnosť servisu pri poruchách a zabezpečenie náhradných dielov. Kúpa eliptického trenažéru je pomerne veľkou investíciou, a preto sa oplatí mať istotu, ak sa s prístrojom čokoľvek stane.

Ako na eliptickom trenažéri cvičiť?

Odporúčame naštudovať špeciálny články alebo videá zaoberajúce sa touto problematikou bližšie. Tu uvedieme niektoré všeobecné pravidlá pre cvičenie na elipticali so zameraním na chudnutie, čo môžu využiť napríklad ženy začiatočníčky. Tréning je však samozrejme individuálne podľa toho, kto na ňom cvičí a aké má preferencie.

Intenzita tréningu na elipticallu

ElipticalyIntenzita tréningu na elipticali je dôležitá hneď z niekoľkých pohľadov. Začiatočníci často robia chyby tým, že začínajú s príliš intenzívnym tréningom, čo je veľmi vyčerpá a cvičenie je pre nich nepríjemnou záležitosťou, od ktorej sú takto často zbytočne hneď od začiatku odradení a prestávajú tak cvičiť úplne. Preto je dôležité, aby začiatočník spočiatku nepreháňal svoje tréningy, a cvičil radšej menej intenzívne a častejšie, po nadobudnutí určitej kondície v horizonte týždňov si potom záťaž môže zvyšovať.

Druhým základným poznatkom týkajúcim sa intenzity tréningu na elitptickom trenažéri je nutnosť udržiavať intenzitu tréningu na požadovanej miere. To nám zaistí cvičenie v aeróbnom režime. Ak prekročíme túto mieru a tréning je príliš intenzívny, nedochádza k spaľovaniu tukov, ale prednostne cukrov. To sa deje preto, že pre odbúranie tukov zo zásob, čo sa deje aeróbne (s pomocou kyslíka) je tiež nutné použitie určitého množstva našej energie, pričom u tukov je táto potreba vyššia, teda pre ich odbúranie potrebujeme použiť väčšie množstvo energie ako pre odbúravanie zásobných cukrov (tie sa môžu spaľovať aj anaeróbne, teda bez kyslíka, na čo nie je potrebné toľko nadbytočnej energie). Túto energiu navyše telo pri príliš veľkej záťaži navyše nemá, pretože ju musí všetku vynaložiť na daný tréning a preto používa prednostne ako zdroj energie zásobu cukrov v anaeróbnom režime.

Požadovanú mieru intenzity tréningu si môžeme kontrolovať pomocou vlastnej tepovej frekvencie. Aby sme sa pohybovali v aeróbnom režime, pri ktorom sú spaľované tuky, je nutné cvičiť pri tepovej frekvencii v rozmedzí zhruba 60 - 70 percent našej maximálnej tepovej frekvencie. Maximálnu tepovú frekvenciu si môžeme orientačne spočítať pomocou jednoduchého vzorca, kedy od čísla 220 odčítame náš vek. Vidíme teda, že dvadsaťročný človek má maximálnu tepovú frekvenciu 200,sedemdesiatročný 150, maximálna tepová frekvencia sa teda znižuje s vekom.

Najvhodnejšia denná doba pre chudnutie na eliptickom trenažéri

Najvýhodnejší čas pre cvičenie na elipticali, ak chceme spaľovať prebytočné tuky, je hneď ráno, kedy je hladina našich cukrov, ktoré sú uložené v tele ako zásobáreň energie v podobe zložitejších cukrov - v takzvanom glykogéne, najnižšie. V spánku sa veľká časť týchto zásob spotrebuje a telo ich potrebuje ráno doplniť raňajkami. Cukry sú naším organizmom využívané ako zdroj energie prednostne. Až potom čo sú vyčerpané, telo prechádza na omnoho energeticky vysoká potencia tuky. Preto cvičenie ráno umožňuje rýchlejší prechod organizmu na spaľovanie tukov, čím je hladina cukrov nižšia, tým pochopiteľne skôr dôjde k tomuto prechodu.

Dĺžka tréningu na eliptickom trenažéri

Okrem požadovanej intenzity je na elipticali tiež nutné trénovať po určitú požadovanú dobu. Dostatočne dlhá doba pri požadovaní tepovej frekvencii zaistí vyčerpanie a zásob cukrov a prechod na spaľovanie tukov, čo trvá nejakú dobu, uvádza sa, najmenej okolo 20 minút. Pre chudnutie je tak doporučované cvičiť najmenej 30 minút. Postupne môžeme predlžovať dobu tréningu na 45 a viac minút.


Prečítajte si tiež:

Výhody domácej posilňovne

Domáca posilňovňa - alebo ako vybaviť domácu posilňovňu

Fitness pomôcky MASTER z Vás urobia naozajstných majstrov

alebo prejdite rovno k výberu eliptických trenažérov v e-shope.