Najlacnejsisport.sk Najlacnejsisport.sk 041 421 5450
Poradňa Všetko o nákupe O nás Kontakty
/
Tipy na darčeky
Bojové športy
Bojové športy
Boxovacie vrece 30 kg 104.60 € 84.10 € Detail produktu
Akcie

Ako začať praktizovať slackline alebo ako na to

Čo v tomto článku nájdete

Úvod

Tento článok slúži pre tých z vás, ktorí si už úspešne zaobstarali slackline vybavenia alebo o tom sú pevne rozhodnutí. Poradíme vám niektoré užitočné informácie týkajúce sa počiatkov praktickej implementácie slackline chôdze a na čo pri tom dať pozor.

Teraz by sme teda mali byť vo fáze, kedy ste si úspešne zaobstarali lajnu, teraz už budete musieť len nájsť vhodný priestor, najlepšie medzi dvoma stromami na nejakej trávnatej lúke. Ako už vieme, lajnu umiestňujeme pre začiatok do vzdialenosti 5 - 10 metrov, musíme teda nájsť dva kotviace body v zodpovedajúcej vzdialenosti. Lajnu umiestnime maximálne pol metra nad zem, pretože predpokladáme počiatočnú vysokú pravdepodobnosť pádov.

Napnutie slackline popruhu

U začiatočníkov sa odporúča lano napnúť na maximálnu možnú mieru, akú sme schopní fyzicky zvládnuť. Riadne napnutá lajna umožňuje jednoduchšie zvládanie prvých krokov na popruhu, chodenie po voľnejšej lajne je oveľa ťažšie.

1

Akým spôsobom na lajne stáť?

Začiatočník sa často pýta, či má nohy dávať na popruh kolmo alebo v osi. Odpoveď na túto otázku je jednoznačná, na popruh vždy pokladáme nohu pozdĺžnou (dlhú) osou chodidla, ktorá je rovnobežne s popruhom. To znamená, že stojíme na protejšom kotviacom bode čelom a nohy prekladáme cez seba smerom dopredu. Stojíme ako na lyžiach. Nikdy sa na popruh nestaviame bokom v priečnej osi chodidla ako na snowboarde!

Obuv na slackline?

Či si na chodenie po lajne nechávať ľubovoľnú obuv je skôr otázka individuálnych preferencií. Skúsení lezci zvyčajne chodia na boso, pretože majú v chodidlách lepší cit, nie je to však pravidlom. Pokiaľ hodláte chodiť v topánkach, pochopiteľne je potrebné zvoliť skôr obuv bez podpätkov s nízkou podrážkou a čo najmenšou vzorkou.

Prvé problémy pri chôdzi ...

Pre kažého začiatočníka je vždy najväčším problémom fakt, že sa mu nohy a celý popruh pod nimi trasú. Tu je nutné poznamenať, že sa vám popruh nebude klopať, akonáhle sa vám podarí dostať obe nohy zároveň na popruh. Pre začiatočníka je však neriešiteľný problém tohto docieliť bez toho, aby zo slacklajny upadol. Tu si budete musieť nejako pomôcť. Ak trénujete s niekým ďalším, môže vám pomôcť tak, že sa ho zachytíte za ruku, potom môžete začať trénovať udržiavanie rovnováhy do tej doby, než sa tohto klepania zbavíte. Ďalšou možnosťou ako si pomôcť, tentoraz bez ďalšej osoby, je napnutie lana do primeranej výšky nad vašou lajnou. Na neho si pripevníte takzvanú oprat. To urobíte zacvaknutím karabíny na lano, do karabíny príde slučka. Treba poznamenať, že chôdza s oprate je ťažšia než s pomocou opory poskytovanej rúk ďalšej osoby.

Pri prvých krokoch sa vám popruh bude zaiste rozkmitávať do strán, to sa stáva každému. Hneď na začiatku je dobré uplatniť dobrú radu, ako tento fenomén eliminovať. Ak sa nohami rozkývate v kolenách, tento vertikálny pohyb vám umožní zrušiť kmitavý pohyb do strán. Tak zakúsite pohyb ako na hojdačke, ktorým sa podarí nepríjemné kmitanie odstrániť, čo môže byť do istej miery zábavné a tiež upokojujúce. Odporúčame lezenie začínať práve s pomocou. Aj keď sa chôdzi na slackline môžete naučiť aj bez nej, vyžaduje to pevné nervy a prekonanie značnej frustrácie vplyvom neustálych pádov a opätovného nastupovania na lajnu. Nie výnimočne sa stáva, že začiatočník z tohto dôvodu tréning na slackline predčasne úplne vzdá. Musíte sa pripraviť na to, že ako si so slackline skutočne užijete a skutočne sa po nej prejdete, budete si musieť pretrpieť niekedy aj pomerne dosť trýznivých hodín nezdaru a pocitu menejcennosti. Ak tak začnete rovno s oporou, počiatočné kroky si uľahčíte a urýchlite proces zvládnutia udržiavania rovnováhy pri chôdzi na popruhu.

Balansovanie na mieste ako ďalší krok v procese učenia sa slackline chôdze

Počiatočný proces učenia sa chodenia po slackline je dobré začať balansovaním na mieste, nemusíte tak chodiť s pomocou opory neustále tam a späť po celej lajne. Pokúsime sa preto postaviť a pustiť sa ruky svojho parťáka či oprati. Spočiatku to vôbec nie je jednoduché, opäť treba trpezlivosti. Akonáhle už zvládame udržať sa v postavení na lajne bez opory aspoň na chvíľu, lajny by sa v tejto fáze tréninku tiež nemala klopiť, ani ak zdvihneme jednu nohu. S nohou vychýlenou do strany potom môžeme trénovať balansovanie na mieste na trošku vyššej úrovni. Balansovanie pomocou nohy je vhodné pre začiatok dobre potrénovať, pretože sa neskôr bude hodiť pri samotnej chôdzi po lajne, a tiež v prípadoch, kedy budete cítiť únavu rúk, a kedy budete chcieť ruky nechať na chvíľu spočnúť.

Konečne prichádza samotná chôdza

Do tejto fázy sa dostávame vo chvíli, keď sa už na slackline udržíme bez opory. Teraz je potrebné začať trénovať prvé kroky. To vám pôjde rozhodne lepšie, ak budete mať čo možno najnižšie ťažisko. Čím je ťažisko nižšie, tým lepšie sa na popruhu udržíte. Preto mierne pokrčíme nohy v kolenách. Chôdzu vykonávame v miernom záklone s rozovretými rukami. Sledujeme lajnu a miesto, kam smerujú naše chodidlá, aby sme ju neminuli, keďže popruh vykonáva spomínaný kmitavý pohyb do strán. V neskorších fázach, keď už lajnu prejdete, je z hľadiska lepšieho udržiavanie rovnováhy vhodné fixovať pohľad na pevný bod ako u stojky

Pevný bod ako dôležitý faktor chôdza skúseného slacklinistu

Pevný bod býva zvyčajne zároveň miestom ukotvenia. Jedná sa o miesto, na ktoré sa pri chôdzi snažíme maximálne koncentrovať, čo nám pomáha udržiavať rovnováhu, pretože toľko nedráždime nervovú štruktúru zodpovednú za udržiavanie rovnováhy nášho tela. Kotviaci bod je výhodným pevným bodom, pretože predstavuje cieľové miesto vášho snaženia, navyše najmä u Waterline a Highline, kedy sa okolo vás rozprestiera iba vzduch alebo temná hladina vody, môže byť v podstate jediným vhodným kotviacim bodom, ktorý zároveň uľahčuje orientáciu v tomto zdanlivo nekonečnom priestore. Je preto vhodné po zvládnutí základov chôdze začať trénovať jej vykonanie bez kontroly miesta došľapu chodidiel.

Po zvládnutí tejto fázy procesu učenia sa chôdze na slackline môžete prikročiť k realizácii rôznych trikov

Prečítate si aj ďalšie články týkajúce sa slackline a výberu jej vybavenia

Čo je to slackline alebo atraktívny moderný šport, ktorý môže pohltiť tiež vás

Ako vybrať slackline

Alebo prejdite rovno do kategórie Slackline v našom e-shope.