Najlacnejsisport.sk Najlacnejsisport.sk 041 421 5450
Poradňa Všetko o nákupe O nás Kontakty
/
Tipy na darčeky
Bojové športy
Bojové športy
Boxovacie vrece 30 kg 104.60 € 84.10 € Detail produktu
Akcie

Krokomer - vaša cesta k dobrej kondícii a zdravému životnému štýlu.

Úvod

Krokomer je, ako už názov napovedá, prístroj na meranie prejdených krokov. Obsahuje zvyčajne zariadenie na princípe mechanického kyvadielka, ktoré po každom došliapnutí zaznamená krok. Celkový počet krokov sa potom zobrazuje na displeji krokomeru, čím jedinci pomáha počet krokov, ktoré za deň urazil, merať. Väčšina modelov krokomerov dovedie merať aj ďalšie funkcie, ako je vzdialenosť, rýchlosť chôdze, zobrazenie času, množstvo spálenej energie a podobne.

K čomu je krokomer dobrý?

Chôdza je aktivita, ktorá modernému človeku značne chýba. Premieta sa to v štatistikách chronických chorôb, najmä kardiovaskulárnych, obezite a podobne. Americká štúdia napríklad zistila, že ľudia na predmestiach a okrajoch miest sú v porovnaní s tými v centrách náchylnejšie k chronickým ochoreniam. Ľudia z amerických predmestí totiž pre presun viac využívajú automobily a ochudobňujú sa tak o chôdzu. Hoci sa to na prvý pohľad nemusí zdať, chôdza je veľmi dôležitá športová aktivita. Jedná sa o základný pohyb sprevádzajúcich nás od samých počiatkov ľudskej rasy. Pre udržanie fyzickej kondície a chudnutie nemusíte iba behať či jazdiť dlhé cyklistické trate. Želaný efekt môže zabezpečiť aj prostá chôdza. Nedostatok chôdze, sedavé zamestnanie a preprava v moderných dopravných prostriedkoch má za následok zvyšovanie výskytu obezity, vysokého krvného tlaku, artritídy a ďalších chronických ochorení v populácii.

Mnoho autorov uvádza, že sa všeobecne odporúča ujsť asi 10 000 krokov denne. Priemerný Američan napríklad ujde asi 5 000 krokov denne. Pre zníženie hmotnosti sa odporúča až 12 000 alebo 15 000 krokov denne. K tomu, aby ste začali pravidelne chodiť, samozrejme nepotrebujete krokomer. Krokomer však slúžia skôr ako motivačný prvok, s ktorým si chôdzu môžete naopak obľúbiť. Vďaka nemu môžete sledovať svoj denný výkon a postupne sa ho snažiť prekonávať a vytvárať nové rekordy. To môže byť veľmi motivujúce a nápomocné k zmene vášho štýlu života vedúcemu k dobrému zdraviu.

Akým spôsobom pracuje krokomer?

Pôvodné krokomery pochádzajúce až z obdobia renesancie fungovali na čisto mechanickom princípe. Obsahovali mechanické kyvadielko (prípadne pružinový systém), ktoré dávalo impulz mechanickému počítadlu. V dnešnej dobe bolo mechanické počítadlo nahradené počítadlom elektronickým. U moderných krokomerov býva pre počítanie opäť využité princípe s kyvadielkom, to reaguje na hojdavú ľudskú chôdzu či beh. Kyvadielko reaguje na každej došliapnutí a pripočíta krok. Nechcené pohyby (artefakty) sú eliminované tým, že krokomer začína merať až po určitej dobe od začiatku chôdze alebo behu. Pri lacnejších prístrojov využívajúcich mechanického kyvadielka alebo pružinových systémov môžete pri chode dokonca počuť klepanie, ktoré je vydávané spínanými kontakty či magnetickými prepínačmi. Pri lacnejších mechanických krokomerov je veľmi výhodná ich nízka cena a veľmi dlhá výdrž batérie.

Drahšie krokomery využívajúci moderné technológie používa na zaznamenávanie krokov takzvanej mikro-elektro-mechanické senzory (MEMS), ktoré tiež fungujú na princípe kyvadielka. MEMS však zvyčajne pracujú na piezoelektrickom princípe. Tieto krokomery sú menej náchylné na artefakty, pretože ich systém dokáže spresniť algoritmy charakterizujúce krok, takže napríklad nereagujú na pohyb len v jednom smere, ale vyžadujú pohyb, ktorý je charakteristický práve pre chôdzu.

Okrem merania krokov ponúka krokomer tiež ďalšie funkcie, ktoré sú už v kompetencii počítača samotného. Medzi tieto funkcie zaraďujeme:

  • Prevod zrazených krokov na celkovo zrazenú vzdialenosť. Túto vzdialenosť počítač získa z hodnoty zadanej dĺžky kroku. Pokročilejšie variant vyžaduje GPS senzor, ktorý zaistí veľmi kvalitné a presné a meranie.
  • Meranie priemernej rýchlosti v kilometroch za hodinu, krokoch za minútu alebo hodinu a tak ďalej. Výpočet sa vykonáva opäť zo zadanej dĺžky kroku alebo pomocou GPS.
  • Výpočet spotrebovanej energie (spálených kalórií). Tento údaj počítač získava zo zadanej hodnoty vlastnej telesnej hmotnosti.
  • Výpočet množstva spáleného celkového telesného tuku v gramoch.
  • Pamäťová funkcia (od týždňa až po mesiace).
  • Prenos dát cez internet, alebo cez USB do počítača. Ukladanie dát pre dlhšie obdobie.

Rad firiem integruje krokomery do svojich zariadení, jedná sa napríklad o chytré telefóny, hudobné prehrávače, športové hodinky či pulzmetry. Zvyčajne k nim môžete zaobstarať senzory, ktoré sa umiestňujú najčastejšie na topánku. Tie v spolupráci s daným prístrojom zabezpečia vlastné počítanie krokov. Krokomer sa obvykle nosí na opasku, vo vrecku alebo v batohu. Odporúča sa ho nasadiť hneď ráno a nosiť ho až do okamihu, kedy spávať. Tak sa vám započítava všetka relevantná aktivita v priebehu dňa. Najlepšie miesto, kde nosiť krokomer, je v oblasti nad kolenami, najlepšie teda napríklad na páse.

Presnosť merania

Na overenie správnosti merania prístroja odporúčame vynulovať váš krokomer a odpočítať si chôdzu aspoň o sto krokoch. Porovnajte s nameranou hodnotou krokomeru. Výsledok zvyčajne nie je presne sto krokov, pohybuje sa však v rozmedzí o maximálne päť krokov nad alebo pod túto hodnotu. To je určitá chyba prístroja, ktorá sa považuje za normálne. Chyba sa obvykle v priebehu dlhšej chôdze či behu štatisticky vykompenzuje. Ak bazíruje na vysokej presnosti, informujte sa o nej u vybraného prístroja vopred, pomôcť v tomto ohľade môžu napríklad spotrebiteľské recenzie.

Eliminácia krátkých úsekov

K zvýšeniu presnosti celkového merania vašej dennej aktivity sa tiež používa metóda eliminácie krátkych úsekov, čím dochádza aj k eliminácii artefaktov. Krokomer tak meria až po určitom počte krokov zrazených krátko po sebe. Krátke úseky, ako napríklad krátke prechody z izby do izby v domácom prostredí a podobne, tak nie sú započítavané. To je výhodné aj z toho dôvodu, že tieto krátke úseky nemajú v skutočnosti žiadny efekt na vaše zdravie a kondíciu, neovplyvňujú ani váš tep, ani spaľovanie kalórií. Na trhu sa však môžete stretnúť aj s modelmi krokomerov, ktoré počítajú aj tieto krátke úseky krokov, pričom sa môže jednať o renomovanej firmy a drahé modely. Zo zdravotného hľadiska však počítanie krátkych úsekov do vašej celkovej dennej aktivity nemá význam.

Funkcie aeróbnych krokov

Funkcia s názvom aeróbnej krok je funkciou, ktorá vám samostatne začne odpočítavať práve takto charakterizovanú chôdzu. Aeróbne krok môže byť definovaný v závislosti na rôznom výrobcovi trochu rozdielne, avšak všeobecne možno definovať, že sa jedná zhruba o súvislú chôdzu v trvaní aspoň 10 - 15 minút s frekvenciou aspoň 60 krokov za minútu. Za takýchto podmienok sa váš organizmus dostáva do aeróbneho režimu, v ktorom sú efektívne spaľované telesné tuky, ako primárny zásoba energie. Aeróbny tréning má blahodarný účinok na srdce, cievny a dýchací systém, rovnako ako na vašu psychickú kondíciu, pretože vďaka nemu dochádza k eliminácii psychického stresu. Jedná sa o základný prvok prevencie chronických ochorení.

Prečítate si aj ďalšie články týkajúce sa krokomerov:

Ako vybrať krokomer

Alebo prejdite rovno do kategórie Krokomery v našom e-shope.