Najlacnejsisport.sk Najlacnejsisport.sk 041 421 5450
Poradňa Všetko o nákupe O nás Kontakty
/
Tipy na darčeky
Bojové športy
Bojové športy
Boxovacie vrece 30 kg 104.60 € 84.10 € Detail produktu
Akcie

Veslárske trenažéry, čo sú zač a čím sa riadiť pri ich výbere

Ďalším fitness strojom, ktorý Vám priblížime a pomôžeme s rozhodovaním pri jeho výbere, je veslovací trenažér. Pre jeho označenie sa používa aj niekoľko ďalších alternatívnych názvov, napr. veslársky trenažér.

Jedná sa o veľmi efektívny fitness a posilňovací stroj, ktorý slúži pre kondičné veslovanie a naberanie hmoty vašich svalov, ktorý Vám oproti iným strojom umožňuje tiež kvalitné precvičenie svalov chrbtových a nie len tých.

Čo sa v tomto článku dozviete:

Pre koho je veslovací trenažér určený?

Výhody cvičenia na veslárskom trenažéri.

Ako vyberieme veslársky trenažér?

Ako na veslárskom trenažéri cvičiť?

Pre koho je veslovací trenažér určený?

Veslovací trenažér využijú športovci rôzneho zamerania, slúži k naberaniu svalovej hmoty a kondičné cvičenie. Možno využiť k aerobnému fitness cvičeniu aj cvičeniu silovému.

Veslárske trenažéry sú vhodné pre jedincov so sedavým zamestnaním, pretože pri práci s nimi môžeme veľmi dobre posilniť chrbtové partie svalov. Z rovnakého dôvodu k nemu môžu siahnuť aj ľudia s chronickými bolesťami chrbta v rámci rehabilitácie a prevencia ďalších atakov ochorení.

Okrem toho veslovací trenažér umožňuje súčasné posilnenie svalov brušných, svalov zadku, nohy a čiastočne tiež rúk. Veslársky trenažér je tiež vhodný pre ženy, aj keď sa to na prvý pohľad nezdá a veľa žien sa tejto predstave môže zbytočne brániť, veslársky trenažér je skutočne vhodnou pomôckou pre spevnenie chrbta, nôh a čo je v tomto prípade dôležité, tiež zadku. Pre ženy je však dôležitá správna voľba druhu prístroja, a to takého, ktorý umožňuje nastaviť menší stupeň záťaže, aby mohli cvičiť aeróbne pri nižších intenzitách tréningu.

Výhody cvičenia na veslovacom trenažéri

Cvičenie na veslárskom trenažéri zabezpečuje pozitívny vplyv na naše zdravie, medzi výhody zaradíme popredne všeobecné výhody pravidelného fitness cvičenia:

  • zvyšujeme svoju kondíciu a odolnosť,
  • bojujeme proti stresu a napätia hektického moderného života,
  • spaľujeme tuky,
  • pri pravidelnom aeróbnom cvičení dochádza k blahodárnym účinkom na srdce, cievny a dýchací systém (zvyšuje sa naša pľúcnu kapacitu, predchádzame vzniku vysokého krvného tlaku, znižuje sa náš pokojový pulz).

Veslársky trenažér je špecifický tým, že nám umožňuje efektívne spevnenie brušného a bedrového svalového korzetu, čo je veľmi výhodné ako prevencia proti vzniku bolestí chrbta, najmä pre ohrozené skupiny obyvateľov so sedavým zamestnaním. Vzhľadom k sedavému spôsobu moderného života však možno odporučiť úplne všeobecne.

Ako vyberieme veslovací trenažér?

Teraz si rozvedieme niektoré parametre a poznatky, ktorými by sme sa mali riadiť pri vyberaní veslárskeho trenažéru, ak sa ho teda už rozhodneme zaobstarať alebo o tom zatiaľ len uvažujeme. Primárne je nutné vyberať podľa osobných preferencií, ženy, starší ľudia a ľudia túžiaci po redukcii postavy budú zhotovovať iné modely ako profesionálny a aktívny športovci.

Druh záťaže

Veslovací trenažéryNajdôležitejším parametrom pri vyberaní veslárskeho trenažéru je voľba správneho systému záťaže. Záťaž je tvorená odporom proti nášmu pohybu a odpor je na veslárskych trenažéroch vytváraný niekoľkými technickými spôsobmi.

Výhodným systémom pre vytváranie požadovanej záťaže je systém s magnetickou brzdou. Tento systém je vhodný pre priemerného používateľa a u modelov pre domáci tréning je to najčastejší systém vytvárania odporu a požadovanej záťaže. Brzdu tvorí permanentný silný magnet, ktorý sa k zotrvačníku približuje alebo odďaľuje, a tým mení veľkosť odporu. Prednosťou je tichý chod tohto systému a dlhá životnosť. Veslovacie trenažéry s týmto typom záťaže umožňujú navoliť aj pomerne vysoké odpory, a tak poslúžia aj v tomto zmysle náročnejším používateľom.

Čo sa týka veľkosti záťaže, najvyššiu zo všetkých je možné nastavovať u veslovacích trenažérov s indukčným brzdným systémom, princíp procesu brzdenia spočíva v elektromagnetickej indukcii. Okrem veľmi vysokých záťaží tieto veslárske trenažéry ponúkajú tiež veľmi vysokú presnosť merania parametrov cvičenia, možnosť programovania a dlhú životnosť.

Najjednoduchšia a najlacnejšia varianta brzdného systému veslárskych trenažérov je brzdenie pomocou pevných tlmičov, u ktorých sa stupeň záťaže nastavuje jednoduchým posunom páky. Tento systém brzdenia nám neumožní nastavenie malých stupňov záťaže, takže veslovacie trenažéry s týmto typom brzdenia sú nevhodné pre ženy, starších cvičencov a všeobecne ľudí, ktorí chcú cvičiť s menšími záťažami. Tento brzdný systém má tiež nižšiu životnosť, takže je potrebné počítať s tým, že ak na ňom sprvu ušetríme, bude potom potrebné vynaložiť vyššie náklady na údržbu. Systému by sa dalo tiež vytknúť, že záťaž nemá úplne rovnomerný priebeh, ale laický užívateľ to až tak markantne vnímať iste nebude.

O niečo lepší systém ponúka veslovací trenažér využívajúce tlmiče s otočnou koncovkou. Tu sa stupňa záťaže mení otočením tejto koncovky. Ich jedinou nevýhodou je nižšia životnosť týchto tlmičov.

Existuje ešte varianta brzdného systému veslárskych trenažérov využívajúca vodné médium, ktorá však nie je príliš rozšírené. Kvapalina je umiestnená v nádobe, v ktorej sa otáčajú lopatky, ktoré uvádzame do pohybu prenesene cvičením. Obmedzením množstva vody v nádobe je možné znižovať odpor.

Ovládanie záťaže

Veslárske trenažéry sú dostupné v prevedení s manuálnym riadením záťaže, kedy je odpor pri veslovaní riadený ručne pomocou otočného regulátora so stupnicou.

Drahšie stroje majú ovládanie elektronické, tu záťaž meníme pomocou tlačidiel plus a mínus, ktoré sú k dispozícii na displeji ovládacieho panela. Elektricky ovládané veslovacie trenažéry ponúkajú tiež možnosť vybrať rôzne profily pomyselnej trate, pričom sa takto mení stupeň záťaže automaticky v priebehu celého cvičenia a samotný priebeh môžeme sledovať na displeji ovládacieho panela.

Veslárske trenažéry najvyšších tried kvality ponúkajú možnosť špeciálnych programov, ktoré upravujú záťaž automaticky v priebehu cvičenia podľa požadovaných parametrov, napríklad tepovej frekvencie, spálenie požadovaného množstva tukov a pod. V prípade tepovej frekvencie je potreba použiť prístroja umožňujúceho pripojenie hrudného pásu, pretože ten zaistí presné meranie aktuálnych hodnôt tohto parametra, ušné čidlá slúžia skôr na hrubšie orientáciu.

Pojazd

Pojazd je veľmi dôležitou súčasťou každého veslárskeho trenažéra, pretože tvorí jeden z hlavných prvkov prístroja, ktorý pri cvičení využívame. Kvalita pojazdu určuje životnosť a zaisťuje nám tichý chod pri cvičení. Existujú dve varianty vyhotovenia pojazdu. Lacnejšie prístroje majú pojazd vyrobený z plastu a sú bez ložísk. Tieto typy prístroje sú vhodné iba na domáce cvičenie, ich nevýhodou a obetí za nižšiu cenu je rýchlejšie opotrebovávanie.

Veslárske trenažéry, ktoré majú pojazd s ložiskami, disponujú vyššou životnosťou a zaisťujú tichší chod.

Nosnosť rámu

Nosnosť rámu vášho veslárskeho trenažéra je ďalším dôležitým parametrom, ktorý bude súvisieť s parametrami vášho tela, hmotnosťou a výškou. Je potrebné zaobstarať veslovací trenažér s dostatočne masívnym rámom a kvalitným pojazdom vzhľadom k proporciám nášho tela a zámeru cvičenia.

Meranie tepovej frekvencie

Veslovací trenažérMeranie tepovej frekvencie bude dôležité najmä pre náročných športovcov, ktorí potrebujú presné údaje. Drahšie veslárske trenažéry, ktoré ponúkajú možnosť automatických programov meniacich záťaž podľa vašej tepovej frekvencie v priebehu cvičenia, umožňujú pripojenie hrudného pásu, ktorý budeme vyžadovať vždy, ak chceme veľmi presné meranie tohto parametra. Hrudný pás prenáša požadované údaje bezdrôtovo do počítača daného trenažéru.

Väčšia časť dnes ponúkaných veslovacích trenažérov je základne vybavená iba ušným snímačom, ktorý nám poslúži skôr k orientačnému prehľadu o našej tepovej frekvencii, ten bude stačiť skôr rekreačnejším športovcom.

Pojazdové kolieska

Pri kúpe veslárskeho trenažéru je dobré tiež sledovať, či je prístroj vybavený transportnými kolieskami, pomocou ktorých možno prístroj po naklopení jednoducho presúvať po izbách. Vzhľadom k hmotnosti a veľkosti prístroja je toto veľmi komfortný prvok. Väčšina veslárskych trenažérov umožňuje tiež zloženie a ušetrí nám tak doma miesto v čase, keď stroj nepoužívame.

Ako na veslovacom trenažéri cvičiť?

Tu uvedieme niekoľko základných rád pre začiatočníkov. Odporúča však naštudovať odborné články týkajúce sa tejto problematiky, na internete je tiež možné nájsť rôzne inštruktážne videá. Môžete si tak vytvoriť individuálny tréningový plán až na profesionálnej úrovni.

Doba posilovania

Ak hodláme veslársky trenažér užívať najmä pre chudnutie, je dobré cvičiť ráno pred raňajkami, kedy máme v tele najnižšiu hladinu glykogénu a náš organizmus tak prechádza rýchlejšie k spaľovaniu tukov zo zásob.

Doba trénovania

Pre anaeróbny spôsob cvičenia, pri ktorom chceme spaľovať tuky, je potreba cvičiť počas určitého minimálneho obdobia. Organizmus sa do módu, v ktorom berie zásoby z tuku, prepína až po niekoľkých minútach. Táto doba je individuálna, ale všeobecne sa dá povedať, že je to okolo 30 minút. Preto môžeme zjednodušene povedať, že ak chceme na našom veslovacom trenažéru chudnúť, budeme cvičiť pravidelne minimálne 30 min aspoň trikrát týždenne. Pri tom je však nutné tiež strážiť svoju tepovú frekvenciu, pretože pri príliš veľkej záťaži nie je telo schopné spaľovať tak efektívne tukové zásoby, intenzita tréningu musí byť o niečo menšia. Viac je o tom pojednáva v nasledujúcej stati.

Intenzita posilovania

Začiatočníci často robia chyby tým, že začnú hneď cvičiť pri príliš vysokých záťažiach veslovanie, čím sa zbytočne zničí hneď na začiatku a od ďalšieho cvičenia potom môžu byť často odradení. Je potrebné začínať s nízkou záťažou a postupne telo navykať na tento typ pohybu a záťaž potom postupne navyšovať v poriadku týždňov.

Ako už bolo povedané, pre správne cvičenie, pri ktorom chceme spaľovať tuky, musíme pracovať za nižšej intenzity. Intenzitu možno monitorovať zjednodušene podľa vlastnej tepovej frekvencie. Aby sme spaľovali tuky, strážime si svoju minútovú tepovú frekvenciu tak, aby sa jej hodnota držala okolo 70 % našej maximálnej tepovej frekvencie. Niektorí odborníci odporúčajú dokonca 55 % vyslovene pre chudnutie a 70 % skôr pre kondičný aeróbny tréning. Ako zistíme svoju maximálnu tepovú frekvenciu? Jej hodnotu získame jednoduchým výpočtom, keď od čísla 220 odpočítame svoj vek. Vidíme teda, že maximálna tepová frekvencia klesá s vekom. Tridsaťročný človek bude teda napríklad mať výslednú hodnotu svojej maximálnej tepovej frekvencie 190 tepov za minútu.

Je veľmi dôležité sa touto zásadou týkajúce sa tepovej frekvencie riadiť, pretože jedine tak bude vaše cvičenie efektívne a dostaví sa tak požadovaný účinok na vašu postavu.

Niektoré drahšie veslovacie trenažéry disponujú programami, ktoré vám automaticky regulujú záťaž podľa požadovanej tepovej frekvencie. Nemusíte sa tak namáhať s jej meraním. Tu je dôležité používať už spomínaný hrudný pás, ktorý zaistí presné meranie.

Prečítajte si tiež:

Vhodný posilňovač pre posilňovanie brušných svalov

Domáca posilňovňa - alebo ako vybaviť domácu posilňovňu

Fitness pomôcky MASTER z vás urobia naozajstných majstrov

alebo prejdite do kategórie veslovacie trenažéry v našom e-shope.