Najlacnejsisport.sk Najlacnejsisport.sk 041 421 5450
Poradňa Všetko o nákupe O nás Kontakty
/
Tipy na darčeky Akcie

Ako vybra vhodný eliptický trenažér

V tomto článku sa zameriame na ďalší posilňovací prístroj, ktorý sa nazýva eliptický trenažér. Pre názov tohto posilňovacieho stroja sa používajú ďalšie synonymá ako crossový trenažér, eliptical (elliptical alebo eliptikal) a tiež orbitrack.

Názov eliptický trenažér vznikol podža toho, že pri cvičení na eliptickom trenažéri opisujú naše nohy eliptickú dráhu.

Jedná sa o moderné a v dnešnej dobe vežmi populárne fitnes stroje. Je to jeden z najnovších posilňovacích strojov, často nahrádza klasický rotoped, prípadne tiež bežecký pás. Rozdiel však je v tom, že tento trenažér je šetrnejší k naším kĺbom.

Obrovskou výhodou cvičenia na elipticaloch je fakt, že oproti cvičeniam na rotopédoch a iných fitness strojoch navyše precvičujeme aj horné partie nášho tela. To sa deje úchopom za madla, ktoré sa pohybujú dopredu a dozadu. Obvyklou funkciou eliptických trenažérov je možnos reverzného pohybu, čo nám opä umožňuje komplexné precvičenie mnohých svalových partií.

Čo sa v tomto článku dozviete:

Čo je to eliptický trenažér?

Prečo by sme mali používa eliptický trenažér?

Pre koho je eliptical určený?

Ako vybra eliptický trenažér?

Ako na eliptickom trenažéri cviči?


Čo je to eliptický trenažér?

Eliptický trenažér je vysoko účinný posilňovací alebo fitness stroj, na ktorom naše končatiny pri cvičení opisujú elipsovitú krivku. Tento systém zaisuje vynikajúce pretiahnutie celého tela, pretože na rozdiel od cvičenia na iných fitness strojoch pri cvičení na eliptickom trenažéri zapájame väčšie množstvo svalových partií, a to nielen na dolnej, ale aj na hornej časti tela. Elipsovitý pohyb končatín pri cvičení je plynulý a nezaažuje tak kĺby.

Prečo by sme mali používa eliptický trenažér?

ElipticalyEliptický trenažér či orbitrack patrí k v dnešnej dobe už rozsiahle skupine aeróbnych fitness strojov. Aeróbne cvičenie má blahodárny vplyv na srdce a cievny systém a pomáha bojova s prílišným stresom a zaisuje zvýšenie a udržanie dobrej fyzickej kondície.

Pravidelný tréning na eliptickom trenažéri pomáha predchádza vzniku vysokého tlaku alebo ho redukova pri už vzniknutom ochorení. Ďalej má pozitívny vplyv na vežkos tepovej frekvencie, dýchacie funkcie a srdca všeobecne.

Eliptický trenažér zaisuje spažovanie tukov v tele, je vhodný pre chudnutie a zaisuje tak navyše psychickú pohodu.

Eliptical umožňuje zaaži komplexne vežké množstvo svalov tela a minimálne zaažuje kĺby.

Cvičenie na elipticali spája pohyby pri behu, jazde na bicykli a výstupe do schodov. Zaažíme pri ňom horné partie tela, čo zaisuje vežkú komplexnos celého cvičenia.

Obstaraním elipticalu ušetríme náklady za fitcentrum či posilňovňu a tiež čas pri ich navštevovanie. Cvičenie realizujete doma v pohodlí za žubovožných podmienok, napríklad sledovanie televízie.

Pro koho je eliptical určený?

Eliptical je vhodný pre všetky vekové kategórie. Keďže nezaažuje kĺbový aparát, môžu ho využi aj starší žudia pre zlepšenie kondície alebo rehabilitáciu pri rôznych ochoreniach. Mladí, zdraví žudia ho využijú na zlepšenie kondície alebo k chudnutiu. Prístroj je obžúbený najmä u žien, pretože zaažuje zadok, a preto je vhodný pre spevnenie a vytvarovanie pozadia, plus zaažuje aj hornej časti tela, takže ženám pritom výborne pomáha s chudnutím.

Ako vybra správny eliptický trenažér - parametre výberu:

Aj tu opä platí všeobecné zásady pri výbere fitness stroje. Je nutné zváži, akým spôsobom chceme eliptical využíva, teda kto a ako na ňom bude trénova. Iné preferencie bude ma rekreačný športovec pri domácom cvičení, iné profesionál alebo aktívny športovec. Pri výbere počítame so svojimi základnými rozmerovými a hmotnostnými parametrami, teda váhou a výškou, a ďalej je nutné zváži požadovaný tvar krokov - vyhovujúci dĺžka kroku môže by vyššia alebo nižšia.

ElipticalyJe potrebné rozlíši brzdný systém eliptického trenažéra.

U súčasne dostupných eliptických trenažérov je možné rozlíši tri systémy brzdného systému:

Eliptický trenažér s páskovou brzdou

Najlacnejšie varianty majú brzdu páskovú. Výhoda systému je v nízkej cene, ale je tiež nutné počíta s istými nevýhodami pri nadobudnutí tejto varianty, a tými sú hlučnos, cukavý chod a pomerne rýchle opotrebovanie.

Eliptický trenažér s magnetickým systémom

Druhý typ brzdného systému je magnetický systém, ktorý je asi najčastejšia variantom u eliptických trenažérov. Tu odpor pri šliapaní vytvára permanentný magnet, ktorý sa približuje alebo odďažuje od zotrvačníka a mení tak intenzitu brzdného účinku. Jeho výhodou je tichý chod a dlhá životnos.

Eliptický trenažér s elektromagnetickým brzdným systémom

Najdrahšie eliptické trenažéry majú brzdný systém vyriešený elektromagneticky, kedy je brzdný prvok tvorený cievkou, ktorej vežkos napätia a prúdu, a teda vežkos indukovaného magnetického poža, riadi počítač. Elektromagnet tak brzdí v rôznej intenzite zotrvačník. Tento brzdný systém umožní u daného eliptického trenažéra pracova pri vežmi vysokej záaži. Výhodou je tiež vežmi presné meranie pomyselnej prejdenej vzdialenosti, prípadne ďalších parametrov, a v neposlednom rade aj dlhá životnos.

Tvar a dĺžka kroku na eliptikali

Tvar a dĺžka kroku sú základným parametre trenažéru, na ktoré sa zameriavame pri výbere. Správna vožba tvaru a diažky kroku zaisuje správne prispôsobenie parametrov eliptického trenažéra parametrom nášho tela. Najbežnejší typ tvaru kroku je krok kratší a vyšší elipsovitý, pri ktorom sa nohy dvíhajú vyššie. Odporúčame voli eliptický trenažér s dĺžkou kroku okolo najmenej 40 cm, pretože aj osoby menšieho vzrastu (okolo 160 cm) robia pri reálnej chôdzi krok o vežkosti 50 cm. Lacnejšie eliptikaly môžu ma dĺžku kroku iba 20-30 cm a to je pre užívateža už menej komfortné, horšie sa im potom šliape. Pre vyššie osoby je vyššia dĺžka kroku v podstate nevyhnutná.

Ovládanie záaže na eliptikali

ElipticalyU eliptických trenažérov sú dostupné dve varianty ovládanie záaže. Pohodlnejšie a modernejšie je elektronický systém, ktorý nám umožní manuálny režim, teda nastavenie pomocou digitálneho displeja. Elektronický systém navyše umožňuje automatický režim, kedy sa záaž mení automaticky v priebehu šliapania, a to podža výberu danej trati, ktorej priebeh vidíme na displeji. Automatické systémy ponúkajú aj programy, ktoré sú určené pre spažovanie tuku, podža toho je tiež automaticky upravovaná záaž. Ďalšou funkciou automatických systémov je úprava intenzity záaže podža našich parametrov, napr. tepovej frekvencie. Tu je dobré zaobstara prístroj s možnosou pripojenia hrudného pásu, pretože klasické dotykové snímače sú pomerne nepresné a slúžia pri indikatívnych meraniach.

Pri lacnejších eliptických trenažérov je ovládanie záaže vykonané iba s pomocou manuálneho otočného zariadenia so stupnicou.

Nosnos a vežkos rámu eliptikalu

Tieto parametre súvisia s robustnosou konštrukcie rámu a sú dôležité opä na prispôsobenie parametrom nášho tela. Pre osoby s vyššou hmotnosou je nutné voli masívnejšie konštrukcie elipticalu, ktoré budú odoláva nielen vyššiemu silovému pôsobeniu na rám vo vertikálnom smere, ale aj intenzívnejšie sily v ahu pôsobiace na rukoväte, za ktoré daná osoba ahá. Všeobecne nosnos a vežkos rámu môžeme urči podža celkovej hmotnosti prístroja, muži a osoby s vyššou váhou budú preto voli prístroja o vyššiu celkovej hmotnosti. Osoby vážiace okolo 100 kg, by mali zaobstara prístroj s hmotnosou minimálne 70 kg a viac. Väčší rám je potrebné kúpi aj pre osoby vysoké.

Osoby menšieho vzrastu by mali zhotovova prístroje s menšou vzdialenosou šlapiek, čo je dôležité z hžadiska záaže bedier.

Šliapací stred eliptických trenažérov

Šliapací stred eliptických trenažérov je opä k dispozícii v dvoch variantoch. Kvalitnejšie prístroje majú šliapací stred ložiskový, ktorý je výhodný najmä z hžadiska životnosti. Druhý typ stredu je miskový a tento sa pomerne žahko opotrebováva, čo poznáme podža ohnuté tyče, na ktoré sú prišrobovane pedále, a ktoré prechádzajú stredom elipticalu. Výhodou je samozrejme nízka obstarávacia cena.

Prepravné kolieska a stabilizačné prvky na eliptikali

Výhodné z hžadiska komfortu pri používaní je zaobstara variantu eliptického trenažéra s prepravnými kolieskami a stabilizačnými nastavovacími nožičkami. Dnes už túto funkciu ponúka väčšina modelov. Kolieska nám umožnia žahkú prepravu stroja po jeho naklopenie. S prístrojom sa tam pohodlne manipuluje po miestnostiach, čo je vežmi výhodné, pretože celý prístroj je dos ažký a bez koliesok je manipulácia najmä pre ženy problémom. Nastavovacie nôžky nám umožňujú vyrovna nerovnosti v miestnosti.

ElipticalyEliptikal umožňuje meranie tepovej frekvencie

Ako bolo uvedené vyššie, meranie tepovej frekvencie môže by najmä u variant s dotykovými alebo ušnému čidlami skôr orientačné. Ak eliptical bude používa osoba, ktorá potrebuje presne monitorova svoju záaž, prípadne spažovanie tuku, mala by požadova možnos pripojenia hrudného pásu, čo neponúkajú všetky modely. Bežným užívatežom bude stači aj varianta lacnejšie s dotykovým či ušným snímačom.

Funkcie pripojenia k PC eliptických trenažérov

Najdrahšie špičkové varianty prístrojov umožňujú pripojenie eliptického trenažéru k počítaču. To nám umožní nahranie rôznych ďalších programov tréningu, ukladanie, archiváciu a štatistické analýzy prebehnutých cvičenia alebo zobrazenie jazdy reálnou krajinou na monitore. Ďalej je možné zobrazi grafy parametrov pri tréningu, napr. tepovej frekvencie, rýchlosti. To všetko môže maximálne priblíži tréning na eliptickom trenažéri reálnym podmienkam a zvýši atraktivitu cvičenia.

Záruka a servis eliptických trenažérov

Ako u každého kupovaného produktu je nutné sledova dĺžku záruky, možnos servisu pri poruchách a zabezpečenie náhradných dielov. Kúpa eliptického trenažéru je pomerne vežkou investíciou, a preto sa oplatí ma istotu, ak sa s prístrojom čokožvek stane.

Ako na eliptickom trenažéri cviči?

Odporúčame naštudova špeciálny články alebo videá zaoberajúce sa touto problematikou bližšie. Tu uvedieme niektoré všeobecné pravidlá pre cvičenie na elipticali so zameraním na chudnutie, čo môžu využi napríklad ženy začiatočníčky. Tréning je však samozrejme individuálne podža toho, kto na ňom cvičí a aké má preferencie.

Intenzita tréningu na elipticallu

ElipticalyIntenzita tréningu na elipticali je dôležitá hneď z niekožkých pohžadov. Začiatočníci často robia chyby tým, že začínajú s príliš intenzívnym tréningom, čo je vežmi vyčerpá a cvičenie je pre nich nepríjemnou záležitosou, od ktorej sú takto často zbytočne hneď od začiatku odradení a prestávajú tak cviči úplne. Preto je dôležité, aby začiatočník spočiatku nepreháňal svoje tréningy, a cvičil radšej menej intenzívne a častejšie, po nadobudnutí určitej kondície v horizonte týždňov si potom záaž môže zvyšova.

Druhým základným poznatkom týkajúcim sa intenzity tréningu na elitptickom trenažéri je nutnos udržiava intenzitu tréningu na požadovanej miere. To nám zaistí cvičenie v aeróbnom režime. Ak prekročíme túto mieru a tréning je príliš intenzívny, nedochádza k spažovaniu tukov, ale prednostne cukrov. To sa deje preto, že pre odbúranie tukov zo zásob, čo sa deje aeróbne (s pomocou kyslíka) je tiež nutné použitie určitého množstva našej energie, pričom u tukov je táto potreba vyššia, teda pre ich odbúranie potrebujeme použi väčšie množstvo energie ako pre odbúravanie zásobných cukrov (tie sa môžu spažova aj anaeróbne, teda bez kyslíka, na čo nie je potrebné tožko nadbytočnej energie). Túto energiu navyše telo pri príliš vežkej záaži navyše nemá, pretože ju musí všetku vynaloži na daný tréning a preto používa prednostne ako zdroj energie zásobu cukrov v anaeróbnom režime.

Požadovanú mieru intenzity tréningu si môžeme kontrolova pomocou vlastnej tepovej frekvencie. Aby sme sa pohybovali v aeróbnom režime, pri ktorom sú spažované tuky, je nutné cviči pri tepovej frekvencii v rozmedzí zhruba 60 - 70 percent našej maximálnej tepovej frekvencie. Maximálnu tepovú frekvenciu si môžeme orientačne spočíta pomocou jednoduchého vzorca, kedy od čísla 220 odčítame nᚠvek. Vidíme teda, že dvadsaročný človek má maximálnu tepovú frekvenciu 200,sedemdesiatročný 150, maximálna tepová frekvencia sa teda znižuje s vekom.

Najvhodnejšia denná doba pre chudnutie na eliptickom trenažéri

Najvýhodnejší čas pre cvičenie na elipticali, ak chceme spažova prebytočné tuky, je hneď ráno, kedy je hladina našich cukrov, ktoré sú uložené v tele ako zásobáreň energie v podobe zložitejších cukrov - v takzvanom glykogéne, najnižšie. V spánku sa vežká čas týchto zásob spotrebuje a telo ich potrebuje ráno doplni raňajkami. Cukry sú naším organizmom využívané ako zdroj energie prednostne. Až potom čo sú vyčerpané, telo prechádza na omnoho energeticky vysoká potencia tuky. Preto cvičenie ráno umožňuje rýchlejší prechod organizmu na spažovanie tukov, čím je hladina cukrov nižšia, tým pochopitežne skôr dôjde k tomuto prechodu.

Dĺžka tréningu na eliptickom trenažéri

Okrem požadovanej intenzity je na elipticali tiež nutné trénova po určitú požadovanú dobu. Dostatočne dlhá doba pri požadovaní tepovej frekvencii zaistí vyčerpanie a zásob cukrov a prechod na spažovanie tukov, čo trvá nejakú dobu, uvádza sa, najmenej okolo 20 minút. Pre chudnutie je tak doporučované cviči najmenej 30 minút. Postupne môžeme predlžova dobu tréningu na 45 a viac minút.


Prečítajte si tiež:

Výhody domácej posilňovne

Domáca posilňovňa - alebo ako vybavi domácu posilňovňu

Fitness pomôcky MASTER z Vás urobia naozajstných majstrov

alebo prejdite rovno k výberu eliptických trenažérov v e-shope.